Home » Werkgevers » Aan het werk blijven » De 5 A’s op het werk

De 5 A’s op het werk

In dit schema zie je waar je aanpassingen kan doen.  

  • Arbeidsorganisatie: Hoe is het beleid? Hoe zijn de taken verdeeld? 
  • Arbeidsomstandigheden: Hoe is de werkplaats? Is het veilig? Is het rustig?  
  • Arbeidsverhoudingen: Hoe zijn de relaties op het werk tussen de collega’s? Met de werkgever? Met de klanten? 
  • Arbeidsvoorwaarden: Dit gaat over praktische zaken zoals het uurrooster, loon, nascholing, …
  • Arbeidsinhoud: Wat zijn de taken? Is het fysiek of emotioneel zwaar werk? Is er genoeg afwisseling? Zijn de taken duidelijk?

Algemeen

  • Betrek de werknemer bij het plan en de aanpassingen. Laat de werknemer ook voorstellen doen.
  • Hou regelmatig contact met iedereen die betrokken is: de werknemer, de collega’s, de klanten, andere diensten, … 
  • Evalueer het plan regelmatig en noteer die momenten op het plan. Pas het plan aan als dat nodig is.

Arbeidsorganisatie

  • Heeft je bedrijf een beleid voor re-integratie, of een speciaal plan voor als een werknemer weer komt werken? Kennen de werknemer, de directe werkgever en de collega’s dat plan?
  • Welke officiële stappen moet je volgens dat plan nemen als een werknemer weer komt werken?
  • Wie is verantwoordelijk voor die stappen ? Wie zet de eerste stap? Wie begeleidt de werknemer? Wie volgt op?
  • Heeft de werkgever genoeg info over het plan van het bedrijf? Kent de werkgever de wetgeving over re-integratie? Heeft de werkgever daarover vorming nodig?
  • Steunen de werkgever, werknemer en de collega’s het plan voor re-integratie? 
  • Is het nodig om het plan voor re-integratie aan te passen aan de situatie van deze werknemer?