Home » Zorgprofessionals » Contact houden » Waarom is het voor mijn patiënt belangrijk om contact te houden met het werk?

Waarom is het voor mijn patiënt belangrijk om contact
te houden met het werk?

Houdt je patiënt contact met het werk?

Dan is het makkelijker om later weer te gaan werken. De stap is minder groot als die weet wat er op het werk gebeurt tijdens de ziekteperiode. En het houdt de band met de collega’s levendig.

Voor de werkgever en de collega’s is het ook makkelijker. Ze kunnen zo bijvoorbeeld de terugkeer beter voorbereiden.

“Als ik contact had gehouden met mijn werk, dan hadden mijn collega’s meer begrip gehad. En dan was ik beter voorbereid om opnieuw te gaan werken.”

Moedig je patiënt aan om met de werkgever te praten

Houdt je patiënt liever geen contact? Maakt die zich zorgen over de reacties van de werkgever of van de collega’s? Denkt de patiënt dat contact pas zin heeft als die genezen is? Of op het moment dat die weer gaat werken?

Praat daarover met je patiënt. Je kan het volgende toelichten:

Contact houden met het werk wil niet zeggen dat je terug moet gaan werken. Het is wel makkelijker wanneer je later weer gaat werken. Zowel voor de werknemer, als voor de werkgever en de collega’s.

Waarover kan het gesprek met de werkgever gaan?

Ook hier kan je toelichten:

  • Hoe lang ben je afwezig? Zo kan de werkgever vervanging zoeken en de taken verdelen.
  • Vertellen over de diagnose, de ziekte en de behandeling is niet verplicht!
  • Welke taken zijn dringend? Wie kan die taken doen?
  • Welke info over het werk wil je krijgen als je afwezig bent?

Verwijs de patiënt door naar een jobcoach

Vindt je patiënt het moeilijk om met de werkgever te praten? Dan kan die iemand vragen om te helpen. Bijvoorbeeld:

  • een vertrouwenspersoon
  • een goede collega
  • of een jobcoach

Een jobcoach vraag je aan bij de VDAB via deze link