Home » Werknemers » Contact houden » Hoe houd ik contact met mijn werk?

Hoe houd ik contact met mijn werk?

Wil je contact houden, maar wil je nog niet meteen terug gaan werken? Denken je collega’s dat je snel terug wil komen, terwijl je daar nog niet klaar voor bent? Vertel je collega’s duidelijk wat je wil. Zo vermijd je misverstanden.

Hou je contact met het werk tijdens je afwezigheid? Dan is het makkelijker om later terug te gaan werken.

Voor jou is de stap minder groot, omdat je nog weet wat er gebeurt op het werk. En je houdt een band met je collega’s. 

Voor je werkgever en collega’s is het ook makkelijker. Ze kunnen bijvoorbeeld je terugkeer voorbereiden. En ze kunnen een planning maken. 

“Als ik contact had gehouden met mijn werk, dan hadden mijn collega’s meer begrip gehad. En dan was ik beter voorbereid om terug te gaan werken.”

— Hinde

Praktisch

Denk na over wat je zelf wil 

  • Wie?
    Met wie wil je contact houden? Heb je liever contact met één persoon? Of mag iedereen contact opnemen met jou? 
  • Hoe?  
    Mogen ze je mailen, sms’en, appen, of bellen?  
  • Hoe vaak? 
    Elke dag? Elke maand?
  • Wat wil je weten? 
    Wil je de nieuwsbrief nog ontvangen? Wil je een uitnodiging voor een activiteit met collega’s buiten het werk? 

Vraag hulp aan een tussenpersoon 

Was je een tijd afwezig? Vind je het moeilijk zelf weer contact op te nemen? Vraag dan iemand om je te helpen. 
Bijvoorbeeld:

  • een goede collega
  • een vertrouwenspersoon 
  • een jobcoach 
  • Een jobcoach vraagkan je aanvragen via bij de VDAB of Rentree.