Hoe neem ik contact? Hoe hou ik contact?
Waarom neem ik contact met mijn afwezige medewerker?
- Regelmatig contact is voor een afwezige werknemer belangrijk. Je toont dat je bezorgd bent. En dat je werknemer waardevol is voor jou.
- Het is ook voor jou, als werkgever, belangrijk.
- Komt je werknemer weer werken? Dan is het makkelijker om daarover te spreken. Zo kan je de terugkeer naar het werk beter voorbereiden.
Wanneer neem ik contact op?
Praat met je werknemer op deze momenten.
- Als de werknemer laat weten dat die afwezig zal zijn.
- Voor de behandeling begint.
Liefst binnen de maand. Wat kan je vragen?
- Hoelang ben je afwezig? Hoe lang denk je afwezig te zijn?
- Hoe plannen we het werk de komende tijd? Laat weten wat jij verwacht
Tijdens de behandelingen.
Hou zeker tijdens de eerste 6 maanden contact. Toon dat je betrokken bent. Dat is heel belangrijk. Geen contact nemen omdat je niet weet hoe, of uit schrik …Dat is geen goed idee.
Waarover gaan de gesprekken?
- Wat vind je belangrijk?
- Denk je al aan weer gaan werken?
- Kan je al opnieuw werken?
Je werknemer bekijkt ook samen met de artsen wat mogelijk is en wat de gevolgen voor het werk zijn.
Als je werknemer weer komt werken.
Je werkt samen een plan uit voor de eerste dagen en weken. Maak duidelijke afspraken.
Waarover gaat het gesprek?
- Wat zijn je taken?
- Wanneer kan je werken?
- Hoeveel kan je werken? …
Na de eerste dagen en weken op het werk.
Bespreek samen hoe het gaat. Verandert de situatie? Pas dan het werkplan aan.
Waarover gaat het gesprek?
- Kan je het werk aan?
- Wat heb je nodig?